На шляху з
космопорту до столиці Дельфінополісу – розкопки прадавнього міста. Місцеві
називають його Троєю. Емігранти з Землі
кажуть, що Троя – це з їхнього світу. Жителі Дельфінополісу знизують плечима і відповідають: «З вашого
світу, з нашого… Яка різниця? Може, ви позичили у нас Трою, і Гектора, і
Пріама, і Ахілла, і всіх інших. А може, ми у вас. Головне, що про них
пам’ятають. Це ж навіть добре, що про них пам’ятають не в одному світі, а в
двох, правда?»
Ночами руїни Трої освітлюються сотнями ліхтарів і білі метелики кружляють у тому
світлі. Біля міста – траса і пасовисько. Влітку, коли зорі геть близькі до
землі, пастухи збираються коло високого багаття і розповідають казки – старі,
але завжди трішки нові. Іноді до них приєднується дух троянського царя Пріама.
Він приходить з руїн, коротко вітається з пастухами, вони його добре знають, а він знає їх ще краще. У нього довге біле волосся і лагідне, втомлене лице. А ще – великі вуса. Не білі, а якісь сірі, ніби припорошені пилом тисячі й одного шляху.
Він приходить з руїн, коротко вітається з пастухами, вони його добре знають, а він знає їх ще краще. У нього довге біле волосся і лагідне, втомлене лице. А ще – великі вуса. Не білі, а якісь сірі, ніби припорошені пилом тисячі й одного шляху.
Деякий час дух
царя гріє біля вогнища темні зморщені руки, потім дістає з солдатського рюкзака розкладний
пластиковий трон, сідає і заводить казку хрипким, наче споконвіку застудженим
голосом:
- Ви знаєте, моїм
троянцям було важко прийняти, що ахейці – вороги. Наші ж народи споконвіку йшли
рука об руку. У кожного третього троянця – ахейські родичі чи друзі. Наші люди
відмовлялися йти у бій або посеред бою кидали зброю. Казали, що не хочуть
вмирати або вбивати за Єлену. Ми ж їм казали, що війна через Єлену. Людям же не
можна казати справжні причини війни, мене так змалку вчили, як і будь-якого
царя. Тепер я іноді думаю, що якби ми частіше казали своїм людям правду, то все
скінчилося б інакше. Набагато краще. Для всіх. Але мої теперішні мудрі думки
вже не мають значення. Так от, після кількох випадків масового дезертирства мій
друг і радник Лаокоон висунув геніальну ідею. Всі його ідеї завжди були
геніальними, але ту я спочатку не оцінив. Він сказав: «А давай скажемо нашим
людям, що у ахейців немає душі. Ну, ніби боги Тартару викрали у ахейців душі,
лишили тільки тіла. Це буде означати, що всі ахейці насправді вже мертві. І вбити
когось з них означає вбити не людину, а порожню оболонку, такого собі заводного слугу Тартару. Такого
вбити – не гріх, правда? Що скажеш?» Я відповів: «Ти зовсім збожеволів від
свого священного вина зі священним куривом. Хто в таке повірить?» Він сказав:
«Всі повірять. Нам просто треба сказати це багато разів правильним тоном і за
правильних обставин. Ну а якщо кілька ідіотів не повірять, то їх завжди можна
назвати безумцями чи зрадниками». І троянці повірили. Не одразу і не всі. Але
за кілька місяців вже майже всі вони розказували, що у ахейців не червона кров,
а зелений слиз, що з пробитих грудей ахейця вислизає не тепла людська душа, а отруєний
чорний дим. Лаокоон сміявся. А я … я і сам почав вірити. Я бачив клуби того чорного
диму над полем бою. А потім протирав очі – і розумів, що мені примарилося. Але
хотілося, щоб казочка про ахейців без душі була правдою. Так було б легше.
Дух царя Пріама
тихо кашляє. Казка, як завжди, виходить невдалою. Пастухи поять царя трав’яним
чаєм і годують медом. У Дельфінополісі дбають про всіх старих людей, навіть про
тих, що давно померли, а перед смертю згубили власний народ. Наймолодший з
пастухів грає зорям на сопілочці, а метелики все кружляють і кружляють над
руїнами, мабуть, це так вони танцюють вальс.
Немає коментарів:
Дописати коментар